Thuiswerken gaat beter met gepersonaliseerde kantoorinrichting

De coronacrisis heeft de manier van werken compleet veranderd. Nog steeds wordt er in Nederland en veel andere landen in de wereld thuisgewerkt en de inschatting is dat thuiswerken bij het “nieuwe normaal” zal gaan horen. Medewerkers die vanwege het soort werk dat ze doen thuis kunnen werken, zullen dat zeker een of meerdere dagen in de week blijven doen.

Kantoorinrichting


Een probleem dat naar voren is gekomen bij het gedwongen thuis moeten werken tijdens de lockdown, is dat veel mensen er niet op voorbereid waren om thuis te werken en dat er daarom thuis geen sprake was van enige kantoorinrichting. Men had niet de beschikking over bijvoorbeeld een goed bureau en een goede bureaustoel. Soms werd gewoon aan de keukentafel gewerkt. Het laatste dat je als goed werkgever wilt, is dat je werknemer rugklachten of andere klachten oploopt door bijvoorbeeld langdurig op een keukenstoel in plaats van bureaustoel te zitten, je wilt jouw medewerkers voorzien van een kantoorinrichting thuis die overeenkomt met die van de werkplek bij het bedrijf. 

Waar moet de werkgever aan voldoen?


Het is overigens niet alleen afhankelijk van de goede wil van de werkgever. Je bent het als bedrijf volgens de Arbowetgeving zelfs verplicht. Op de website van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid staat te lezen dat de werkgever verantwoordelijk is voor een gezonde en veilige werkplek voor de werknemer en dat de inrichting van die werkplek aan de persoonlijke eigenschappen van de werknemer is aangepast. Verder staat er dat dit ook voor de thuiswerkplek geldt. Wel is het volgens de website zo dat de mate waarin de werkgever daar invulling aan kan geven afhankelijk is van wat redelijkerwijs gevergd kan worden.
(Bron: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid).

Refurbished meubilair

Een ergonomisch verantwoorde kantoorinrichting voor thuis hoeft gelukkig niet duur te zijn. Er zijn bedrijven die al voor tussen de 200 en 300 euro een combinatie van bureau met bureaustoel aanbieden.
Een andere optie is de aankoop van refurbished kantoormeubilair. Zo geef je gebruikt meubilair een tweede kans. Dat bespaart het bedrijf geld en daarnaast ben je duurzaam bezig. Refurbished meubilair is namelijk zo goed als nieuw, maar kost maar een fractie van de nieuwprijs. Leveranciers van kantoormeubilair bieden deze optie vaak omdat tweedehands meubilair nog zo goed van kwaliteit kan zijn dat het zonde is om dit geen tweede kans te geven. Dit is een win-win optie: de werkgever voldoet aan zijn verplichtingen en is duurzaam bezig, de werknemer is voorzien van een goede werkplek.

Plaats een reactie